Emiliana De Blasio è coordinatrice del Centre for Conflict and Participation Studies presso la LUISS “Guido Carli”, dove insegna Sociologia della comunicazione (laurea triennale in Scienze Politiche), Open Government (laurea magistrale in Governo e Politiche) e Gender Politics (MA in International Relations).
Titolare di un progetto FIRB su e-democracy, e-government e Internet governance, in consorzio con l’Università di Salerno.
Insegna inoltre Media and Society e Sociologia dei media alla Pontificia Università Gregoriana.
Ha insegnato e-Government a SciencesPo, Parigi; precedentemente è stata docente di Teoria e tecniche dei nuovi media e Media Research ed è stata visiting scholar in alcune università estere.
Ha insegnato Sociologia delle comunicazioni di massa all’Università del Molise e Teorie e tecniche dei new media alla Pontificia Università Salesiana.
Ha diretto e/o coordinato diverse ricerche nell’ambito degli studi sull’open government, la partecipazione politica, i media digitali, gli audience studies, i gender politics studies e la comunicazione politica.
Principali pubblicazioni
Books (Authored and co-authored)
- De Blasio, E. (2018) Open Government. Le nuove forme della politica. Roma: Carocci.
- De Blasio, E., Quaranta, M., Santaniello, M. e Sorice, M. (2017) Media, politica e società: le tecniche di ricerca. Roma: Carocci.
- De Blasio, E. and Sorice, M. (2016) Innovazione democratica. Un’introduzione. Roma: LUISS University Press.
- De Blasio, E. (2014) La democrazia digitale. Roma: LUISS University Press.
- De Blasio, E., Gentile, F. D. (2013) Cose da donne. La leadership di gender raccontata ai media. Roma: CMDI-LUISS.
- De Blasio, E., Viganò D.E. (2013) Film Studies. Roma: Carocci.
- De Blasio, E. (2012) Gender Politics. Media gender e politica: un’ Roma: CMCS-LUISS.
- De Blasio, E., Hibberd, M., Higgins, M., Sorice, M. (2012) La leadership politica. Media e costruzione del consenso. Roma: Carocci.
- De Blasio, E. (2011)Supereroi e Vampiri. I giovani e le forme di partecipazione sociale tra tv e rete. Milano: Paoline.
- De Blasio, E., Hibberd, M., Sorice, M.Popular politics, populism and the leaders. Access without participation? The cases of Italy and UK. Roma: CMCS Working Papers.
- De Blasio, E., Hibberd, M., Sorice, M. (eds)Leadership and new trends in political communication. Roma: CMCS Working Papers.
- De Blasio, E., Peverini, P. (2010) Open Cinema. Scenari di visione cinematografica negli anni ’10. Roma: Ente dello Spettacolo.
- De Blasio, E., Gili, G., Hibberd, M., Sorice, M. (2007) La ricerca sull’audience. Milano: Hoepli.
- De Blasio, E., Sorice, M. (2004) Cantastorie mediali. La fiction come story teller della società italiana. Roma: Dino Audino.
Edited
- (2014) Il servizio pubblico. Pluralismo, democrazia, media (with M. Sorice). Milano: Fondazione per la Sussidiarietà.
- (2013) Pluralismo Democrazia Media. Rapporto sui principali indicatori internazionali (with M. Sorice). Milano: Fondazione per la Sussidiarietà.
- (2010) Open Cinema (with P. Peverini). Roma: Fondazione Ente dello Spettacolo.
- (2011) Leadership and New Trends in Political Communication. Roma: CMCS-LUISS (with M. Hibberd and M. Sorice)
- (2007) Media Production (by D. Hesmondhalgh), Milano: Hoepli.
Chapters in books
- De Blasio, E. and Sorice, M. (2019) The rise of populist parties in Italy: Techno-populism between neo-liberalism and direct democracy. In: Hidalgo-Tenorio, E., Benítez-Castro. M. A. and F. De Cesare (Eds.) Populist discourse. Critical Approaches to Contemporary Politics. London: Routledge: 33-50.
- De Blasio, E. and Sorice, M. (2018a) Open Government und Demokratie. Zwischen Effizienz und Partizipation. In: Schünemann, Wolf J.; Kneuer, Marianne (eds.) E-Government und Netzpolitik im europäischen Vergleich, Nomos: Baden-Baden: 199-220.
- De Blasio, E. and Sorice, M. (2018b). Partido Plataforma: entre a Despolitizaçāo e Novas Formas de Participaçāo. In: de Almeida Santos, J. (Ed.) Novas Fronteiras da Política na Era Digital.Lisbon: Edições Universitárias Lusófonas.
- De Blasio, E. (2018) Populismi e democrazia digitale. In: Anselmi, M., Blokker, P. e Urbinati, N. Populismo di lotta e di governo. Milano: Fondazione Giangiacomo Feltrinelli.
- De Blasio, E. and Sorice, M. (2017) Theresa and Jeremy: who is closer to Matteo? An Italian view of #GE2017. In: Thorsen, E., Jackson, D. and Lilleker, D. (2017) UK Election Analysis 2017: Media, Voters and the Campaign Early reflections from leading academics. Poole: University of Bournemouth.
- De Blasio, E. and Sorice, M. (2016) Between participation and populism. Crisis, political parties and new movements in the Italian public sphere. In: Luengo, O. G. ed. Political Communication in Times of Crisis. Berlin: Logos Verlag.
- De Blasio E. (2016) Corpo e Democrazia. In: Mannari E. (a cura di) Lezioni sulla democrazia. Milano: Bruno Mondadori
- De Blasio E. (2016) Parole chiave e concetti dell’innovazione democratica. In: De Blasio E. e Sorice M. Innovazione democratica. Un’introduzione. ROMA: Luiss University Press.
- De Blasio E. (2016). Dall’Open Government alla democrazia digitale. In: De Blasio E. e Sorice M. Innovazione democratica. Un’introduzione. ROMA: Luiss University Press.
- De Blasio E. and Selva D. (2014). Electoral Data. In: Harvey Kerric. Encyclopedia of Social Media and Politics. London – New York: Sage.
- De Blasio E. (2013) Webseries e cinema. In: De Blasio E., Viganò D. E. I film studies. Roma: Carocci.
- De Blasio, E., Sorice, N. (2012) Persona e società riflessiva, in Ferone, E., Germano, I. S. (2012) La persona nella teoria sociologica contemporanea. Torino: L’
- De Blasio, E. (2012) Politics in the Web 2.0. Between trust and credibility. In Sorice, M. ed. Assessing Communication. Integrated Approaches in Political, Social and Business Context. Rome: LUISS University Press.
- De Blasio, E., Sorice, M. (2012) Narrazioni condivise. Generazioni e media nell’area romana, in Colombo, F., Boccia Artieri, G., Del Grosso Destreri, L., Pasquali, F., Sorice, M. (2012) Media e generazioni nella società italiana. Milano: Franco Angeli.
- De Blasio, E., Hibberd, M., Sorice, M. Preface, in Idd. (eds) (2011) Leadership and new trends in political communication. Roma: CMCS Working Papers.
- De Blasio, E., Sorice, M. (2010) Fra tiepidi e impegnati. In: Romeo, A. ed. Dall’uomo all’avatar e ritorno. Realtà e dimensioni emergenti. Verona: Qui Edit.
- De Blasio, E. (2010) Informazione e social media. Fra credibilità, fiducia e nuove intermediazioni. In: Scandaletti, P. and Sorice, M. eds. Yes, credibility. La precaria credibilità del sistema dei media. Roma-Napoli: Desk-UCSI.
- De Blasio, E. (2010) Pubblici creativi nella nuova fruizione cinematografica. In De Blasio, E. and Peverini, P. eds. Open Cinema. Scenari di visione cinematografica negli anni ’10. Roma: Ente dello Spettacolo.
- De Blasio, E., Sorice, M. (2010) Italian Politics in the Web 2.0. Roma: CMCS Working Papers, 1.
- De Blasio, E. (2009) Identità e diaspora. Note su Stuart Hall. In Sorice, M. Sociologia dei mass media. Roma: Carocci.
- De Blasio, E. (2009) Marketing politico. In Viganò, D.E. (ed) Dizionario della comunicazione. Roma: Carocci.
- De Blasio, E. (2009) In Viganò, D.E. (ed) Dizionario della comunicazione. Roma: Carocci.
- De Blasio, E., Sorice, M. (2008) Involvement and/or Participation. Mobility and Social Networking between identity self-construction and political impact. In: AA. VV. Media, Communication and Humanity, Medi@lse Fifth Anniversary Conference, London School of Economics.
- De Blasio E., Sorice, M. (2007) Cultural Studies in Italy and the Influence of Gramsci, Catholic Culture and the Birmingham School (CCCS). In Cultural Studies Now Proceedings, University of East London [ora anche in CMCS Working Papers 01/2009].
- De Blasio, E. (2007) Il pubblico dell’ In: Gambardella Piromallo, A., Lando, A., Salzano, D. eds. Comunicazione e Significazione. Verona: QuiEdit.
- De Blasio, E. (2006) Metropoli, Produzione, Professioni mediali. In Colombo, F. ed. Atlante della comunicazione. Milano: Hoepli.
- De Blasio, E. (2006) Il cinema mobile. In Casetti, F. and Fanchi, M. G. Terre incognite. Roma: Carocci.
- De Blasio, E., Sorice, M. (2006) Mediatized Politics: From the No-Confidence to The Action. An Analytical Study of The Interrelationship Between Media and Youth in Italy. London: University of Westminster.
- De Blasio, E. (2005) Dall’imbonitore alle comunità In Film Makers Magazine.
- De Blasio, E. (2005) Il format nel mercato dell’ In Sorice, M. (ed) Programmi in scatola. Il format nella tv globale. Torino: Effatà.
- De Blasio, E. (2004) Il digitale fra opportunità e rischio. In Frezza, G., Sorice, M. eds. La tv che non c’è. Salerno: Edizioni 10/17.
- De Blasio, E. (2005) I lettori partecipanti. In Pasquali, F., Sorice, M. eds. Gli “altri” media. Ricerca nazionale sui media non mainstream. Milano: Vita & Pensiero.
Articles
Peer reviewed International Journals and Italian “fascia A” journals
- De Blasio, E. and M. Sorice (2018) Populisms among technology, e-democracy and the depoliticisation process, in Revista Internacional de Sociología,76(4):e109. https://doi.org/10.3989/ris.2018.76.4.18.005
- De Blasio, E. and Sorice, M (2018) Populism between direct democracy and the technological myth, in Palgrave Communications, 4, 15 (2018). doi: 10.1057/s41599-018-0067-y
- De Blasio, E., Selva, D. (2018) Implementing open government: a qualitative comparative analysis of digital platforms in France, Italy and United Kingdom, in Quality & Quantity, 1-26. https://doi.org/10.1007/s11135-018-0793-7
- De Blasio, E. and Sorice, M. (2016) Open Government: A Tool for Democracy? in Media Studies, 8, 14 (ISSN 1847-9758; doi: 20901/ms.7.14.3).
- De Blasio, E., Santaniello, M., Palladino, M., Selva, D., De Nictolis, E. e Perna, S. (2016) Mapping the debate on Internet Constitution in the networked public sphere, in ComPol, a. XVII, n. 3, pp. 327-253 (ISSN1594-6061)
- De Blasio, E. and Selva, D. (2016) Why Choose Open Government? Motivations for the Adoption of Open Government Policies in Four European Countries, in Policy and Internet, 8, 3, pp. 225-247. (ISSN: 1998-2466; doi: 1002/poi3.118)
- De Blasio, E. (2014) La democrazia digitale nella sfera pubblica globale. In: Sociologia e Politiche Sociali, vol. 17, n.2.
- De Blasio, E. and Sorice, M. (2013) The framing of climate change in Italian politics and its impact on public opinion, in International Journal of Media and Cultural Politics, vol. 9, p. 59-69, ISSN: 1740-8296, doi: 10.1386/macp.9.1.59_1.
- De Blasio, E. (2010) Coinvolgimento politico e social networking fra accesso e partecipazione, in Sociologia. Rivista Quadrimestrale di scienze storiche e sociali, n. 1/2010
Principali attività di ricerca
2018 – Citizen experiences and political participation. The role of participatory platform
2017 – 2018 e-Democracy, civicness and urban participation among youth in Italy, Gender and Leadership
2016 – 2018 Technopopulism across Europe
2017 – Democratic innovations among collaborative design, active citizenship and Internet governance
2014 – 2017 e-Democracy and Internet Governance in Europe (Research on Digital Public Policies evaluation, use of the Open Data for transparency in Public Administration, tools for the improvement of political participation)
2013 – 2014 Public Service Media across Europe. Comparative research on 29 European Countries
2012 – 2013 Democracy, media and populism
2011 – 2013 Pluralism and Democracy across Europe.
2011 – 2012 Leaders and Leaderships in the Contemporary Political Communication
2011 – 2012 Political Communication and Participation Strategies in a Gender perspective
2010 – 2013 Transforming Audiences, Transforming Societies. COST Project.
2009 – 2011 Political Communication in the web 2.0
2009 – 2010 Credibility and Trust in the Italian News System
2009 – 2010 Rome: Capital of tourism and of Italian Style. Research funded by the Italian Ministry for University and Scientific Research
2009 – 2010 Social Networking between Involvement and Participation
2007 − 2009 Media and Cultural Consumption in a Generational Perspective. Italy and Rome Metropolitan Area. Research funded by the Italian Ministry for University and Scientific Research
2006 – 2008 Mobile Audiences. “Audiencing” Process and Consumption Styles. An ethnographic approach to mobile audiovisual consumption.
2005 – 2006 Mediated Politics: From the No-Confidence to The Action. An Analytical Study of The Interrelationship Between Media and Youth in Italy.
2004 – 2005 The Drama’s Performing Audiences. Active TV Audiences in Italy.
2003 – 2005 Non-Mainstream Media. First National Research about the relationships between Third Sector and the Media